STF Abisko Turiststation

Adress: STF Abisko Turiststation, 981 07 Abisko
Område: Abisko-Kebnekaisefjällen (Naturnära, Fjällområde)
Visa karta
Gästbetyg: 95% 1237 av 1298 rekommenderar (341 recensioner)

Gästbetyg: 95%

(1237 av 1298rekommenderar)
Totalupplevelse 4,5 av 5
Bemötande och service 4,6 av 5
Boendestandard 4,3 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 4,2 av 5
Städning 4,4 av 5
Prisvärt 3,9 av 5
Om våra gästrecensioner: Gästernas recensioner är skrivna av våra kunder efter deras vistelse. Detta är gästernas åsikter och reflekterar deras upplevelser av vistelsen på denna anläggning. Poäng baseras på ett poängsystem mellan 1 till 5 där 1 är dåligt och 5 är utmärkt.

Individuella recensioner från våra gäster (visar 91-100 av 336)

Nu får det vara nog

Ej rekommenderad av Artisan, Sverige (Sverige mån 16 aug 2021)
“Att bokningssystem och medlemsregister inte är synkat är bedrövligt, att mötas av att behöva visa att man är medlem skapar en mycket dåligt bemötande. Ta bort den förbannade tre rätters meny och se till att man kan äta middag till ett rimligt pris och en portion som är lämplig för en 2 mils vandring. Att betala 63 kr för en liten plastmugg som kan få för en tia är ocker. Nä nu är det dags att tänka om, prioritera verksamhet för vanligt folk, nja det är nog vanligt folk som besöker er men dom känner inte igen dagens STF. Kanske dags för Petter Stordalen att slå upp ett Hotell så ni får lite konkurrens på boende. ”
Totalupplevelse 3 av 5
Bemötande och service 2 av 5
Boendestandard 3 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 3 av 5
Städning 4 av 5
Prisvärt 1 av 5

Naturturism eller Skansen?

Ej rekommenderad av Per, Sverige (Sverige mån 16 aug 2021)
“Jag tycker STF behöver fundera på hur verksamheten ska bedrivas. Just nu framställs ett besök i Abisko nationalpark med omgivningar som genuint och naturnära. I själva verket gör det stora antalet besökare, tillgänglighetsanpassningar, skidlift, helikoptrar, mm att det mer påminner om ett besök på Skansen. Jag förstår att det är viktigt ekonomiskt för STF med besökare som spenderar pengar men naturupplevelsen på plats påverkas mycket negativt av alla anpassningar och det stora antalet besökare. Även om nationalparken i första hand är Naturvårdsverkets ansvarsområde tycker jag att STF har ett stort ansvar för att turismen i området sker på ett hållbart sätt. Det är därför av största vikt att antalet besökare på anläggningen begränsas, att besökare kan hänvisas till andra besöksmål än nationalparken och Trollsjön och att trafiken med skidlift upp på Njulla upphör eller minskar kraftigt. En lämplig första åtgärd skulle kunna vara att skära ner på antalet p-platser och att ta ut en hög p-avgift för de som finns kvar. Vidare ifrågasätter jag restaurangens inriktning. Maten var verkligen jättebra! Men efter en vecka till fjälls är de flesta inte i första hand intresserade av små portioner lyxmat ackompanjerade av utvalda viner. Det känns snarare fånigt med den här inriktningen på en fjällstation. Jag tror att ett billigare och rustikt alternativ i form av buffé ungefär som på lunchen skulle gå hem hos de flesta. ”
Totalupplevelse 4 av 5
Bemötande och service 5 av 5
Boendestandard 5 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 5 av 5
Städning 5 av 5
Prisvärt 2 av 5

Välkomnande turiststation i Abisko

Rekommenderad av Leif, Sverige (Sverige mån 16 aug 2021)
“Fantastiskt läge på turiststationen, många fler "bäddar" än vad vi förväntade oss och stor genomströmning av människor, påfallande många utländska gäster. Vi fick incheckning redan innan kl. 13, precis när vi kom, om än officiell incheckningstid var från kl. 15. Bra och relativt enkelt boende i trevlig miljö, inte riktigt som hotell men nära på. Särskilt trevligt med sittmöjligheterna i de djupa fönsternischerna och på de charmigt nötta gamla bänkarna, att det fanns bibliotek och sällskapsytor av olika mått och storlek. God service i reception och försäljningsdel + service till vandrare. Vi hade bokat lunchpaket och middag varje dag (5 nätter), vilket gjorde måltiderna särskilt prisvärda. Högt tryck på både frukost och middag, men givetvis betydligt mer ordning & reda under middagssittningarna. Många skulle äta frukost "samma tid", vilket gjorde det hela besvärligt rent logistikmässigt. Personalen till frukost upplevdes inte riktigt på tårna och det kändes som att det saknades någon eller några som agerade värdar och såg till att det inte skulle skapas trängsel i onödan, att det inte är okej att nysa i handen och sedan gå vidare med att bre smörgåsar, se att tallrikar håller på att ta slut etc. Då var ordningen så mycket bättre vid middagarna, som bjöd på goda smakupplevelser. Vissa rätter tar man gärna igen, exempelvis rödingtartaren, torskryggen och renfilén, de var särskilt välkomponerade. Trevligt Naturum, men det kändes trångt när vi skulle gå in i försäljningsdelen, så vi backade. Väl utmärkta leder och mycket trevlig stämning på området alla tider på dygnet. Märkligt att "gillestugan" i nedre plan upplevdes så outnyttjad med så trevliga ytor och utsikt. Skönt att hundar var och upplevdes lika välkomna som gästerna i övrigt.”
Totalupplevelse 4 av 5
Bemötande och service 4 av 5
Boendestandard 4 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 4 av 5
Städning 4 av 5
Prisvärt 3 av 5

Familjärt och mysigt

Rekommenderad av Angelica, Sverige (Sverige mån 16 aug 2021)
“För det priset som vi betalade för detta boende är det makalöst hemtrevligt med bra service i receptionen. Alla faciliteter är fräscha och det finns allt du behöver. Bra bokningssystem för kök och bastu så det inte blev kö till köket. Nära till huvudbyggnaden med en shop där du kan köpa det mesta. Kommer garanterat återkomma hit! ”
Totalupplevelse 5 av 5
Bemötande och service 5 av 5
Boendestandard 5 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 5 av 5
Städning 5 av 5
Prisvärt 5 av 5

Praktiskt boende på unik plats

Rekommenderad av Karin, Sverige (Sverige mån 16 aug 2021)
“Abisko turiststation är inte en av de mysigaste, men du hittar ett funktionellt och bra boende på en magisk plats. Minus dock för att bastun inte funkade när vi kom ner till vår bokade tids-slot.”
Totalupplevelse 3 av 5
Bemötande och service 3 av 5
Boendestandard 4 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 3 av 5
Städning 4 av 5
Prisvärt 4 av 5

Inte alltid så trevliga i restaurangen. ...

Rekommenderad av Anonym, Sverige (Sverige sön 15 aug 2021)
“Inte alltid så trevliga i restaurangen. Bättre, matigare bröd”
Totalupplevelse 5 av 5
Bemötande och service 4 av 5
Boendestandard 5 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 5 av 5
Städning 5 av 5
Prisvärt 4 av 5

Lyxweekend

Rekommenderad av Marie, Sverige (Sverige tor 12 aug 2021)
“Enkelt och rent dubbelrum med sköna sängar och kuddar. Saknar dock TVn en aning… Rekommenderar starkt trerättersmiddag i restaurang Kungsleden😊”
Totalupplevelse 4 av 5
Bemötande och service 5 av 5
Boendestandard 4 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 4 av 5
Städning 5 av 5
Prisvärt 3 av 5

Kebnekaise cabin should take notes on ho...

Rekommenderad av Anonym, Storbritannien (Storbritannien ons 11 aug 2021)
“Kebnekaise cabin should take notes on how to do it properly. Hard to imagine both places are managed by the same organisation.”
Totalupplevelse 5 av 5
Bemötande och service 5 av 5
Boendestandard 5 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 5 av 5
Städning 5 av 5
Prisvärt 4 av 5

Dyr mat i restaurangen

Rekommenderad av Gunilla, Sverige (Sverige ons 11 aug 2021)
“Dyr mat i restaurangen som inte riktigt levde upp till priset. Jättefin frukost”
Totalupplevelse 4 av 5
Bemötande och service 5 av 5
Boendestandard 4 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 5 av 5
Städning 5 av 5
Prisvärt 3 av 5

Dyrt

Ej rekommenderad av Martin, Sverige (Sverige tis 10 aug 2021)
“Det är ett boende som man betalar för mycket men måste ha, inte för nöjets Dyrt och inte så trevliga rum. Har bott mycket på hotell genom åren och detta med utcheckning kl 10 är det så genomtänkt? Enda hotellet jag varit på som har så . Då vi som gått klart när man nått Abisko ska trängas vid frukosten med dom som ska ut och gå. I dessa Corona tider. Sen hoppa den där fina middagen på kvällarna och skicka in en buffé, så fler får chans till mat. Annars har dom i köket med beröm godkänt”
Totalupplevelse 4 av 5
Bemötande och service 4 av 5
Boendestandard 2 av 5
Faciliteter (dusch, wc etc) 3 av 5
Städning 3 av 5
Prisvärt 1 av 5



Boka med oss

  • Personliga boenden och schyssta upplevelser i hela Sverige
  • Du främjar en mer hållbar turism
  • Överskottet går tillbaka till Sveriges största ideella förening för upptäckare
  • Bästa pris för dig som medlem

Boka med oss

  • Personliga boenden och schyssta upplevelser i hela Sverige
  • Du främjar en mer hållbar turism
  • Överskottet går tillbaka till Sveriges största ideella förening för upptäckare
  • Bästa pris för dig som medlem
Build: 2021-12-07 14:28:03, Host: online3core17, DB: o3.cbguide-6656.cbischannel-15272.v1 online3data04.db.citybreak.com:8080, Controller: Accommodation, Action: showreviews
Stäng

Det kan vara svårt att skiljas från en trogen följeslagare...

Men för att du inte skall gå miste om funktioner på vår webbplats rekommenderar vi att du byter till en av följande webbläsare och aktiverar automatiska uppdateringar.